ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΚΩΝΣΝΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ , με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». (01/06/2020)
Κυρίες και κύριοι υπουργοί, σας καλωσορίζω και τους τρεις. Να μη βάλω τη λέξη Τρόικα, στο στρατό λέγαμε στους τρεις φρουραρχείο, να πω, θα φρουρείστε τη παιδεία όπως πρέπει. Και για να πάω λίγο στην εποχή μας, θέλουμε μία παιδεία με RNA, δεν θέλουμε μία παραπαιδεία σε λανθάνουσα μορφή. Τι θέλω να πω. Λέτε, ότι κάνετε κάποιες τομές, αλλά ξέρετε, πολλές φορές το έχω πει, ότι το παρελθόν είναι το μέλλον που έρχεται από άλλη πόρτα. Αν ξεκινήσουμε από τις αλλαγές που έχουν γίνει στη παιδεία τα τελευταία 30 χρόνια, τη τελευταία τριακονταετία, έγιναν 10 αλλαγές. Φανταστείτε, ότι το πρώτο Υπουργείο Παιδείας που έγινε υπό τον τότε Ιωάννη Καποδίστρια το 1835 ως Υπουργείο Εκκλησιαστικών Σπουδών, έχει αλλάξει πάνω από 15 φορές όνομα. Μόνο τα τελευταία χρόνια, είχαμε διαφορετικές βαπτίσεις του Υπουργείου, που κόστισαν, αν θέλετε, εργατοώρες και σφραγίδες και κόστισαν αρκετά. Μάλιστα, τη τελευταία φορά που έγινε αλλαγή, κάποιοι μιλούσαν σε δημοσιογραφικά ρεπορτάζ, ότι πάνω από 800.000 κόστισε αυτό, που τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να μπουν και να πάνε σε έναν άλλο σκοπό για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Βγήκε το δια βίου, βγήκε το έρευνας, έπαιζε με τις λέξεις, πρώτα θρησκευμάτων και παιδείας, μετά τούμπλαλιν κ.λπ..
Το 1982, είχαμε εξετάσεις, έχει τη σημασία του να κάνουμε ένα φλας μπακ, επί του αείμνηστου Γεωργίου Ράλλη, έρχεται μετά ο Απόστολος Κακλαμάνης κάνει ένα καινούργιο σύστημα ,έρχεται ο Γιώργος Παπανδρέου και κάνει καθαρά αμιγώς το σύστημα ως εξετάσεις και να μην είναι προαιρετική η προσέλευση, έρχεται κατόπιν ο Γιώργος Σουφλιάς καταργεί τη βάση του 10, καταργείται η ελεύθερη πρόσβαση από τα ΤΕΛ στα ΤΕΙ το 1996, έρχεται μετά το 2001 ο Γιώργος Σουφλιάς, αλλάζουν πάλι οι εξετάσεις, έρχεται η κυρία Γιαννάκου καταργεί κάποια μαθήματα, από τα 9 τα πάει 6, αν θυμάμαι καλά, βάζει πάλι τη βάση του 10.Όλο αλλαγές, έρχεται η κυρία Διαμαντοπούλου καταργεί τη βάση, έρχεται ο κ. Αρβανιτόπουλος κάνει την τράπεζα θεμάτων, μετά έρχεται ο Ανδρέας Λοβέρδος, δεν συμφωνεί με την τράπεζα θεμάτων και ούτω καθεξής. Άρα, λοιπόν, αυτά τα πειράματα με την παιδεία, μόνο με την βαθμολολαγνεία, δεν φέρνουν αποτέλεσμα.
Ο όρος παιδεία, είναι μία ενέργεια πολλών παραγόντων, το ξέρετε τοις πάσι, παιδαγωγικού χαρακτήρα προκειμένου να διαμορφώσει ένα πνευματικό, μορφωτικό επίπεδο, αλλά να αντιληφθεί το παιδί το ίδιο το νόημα της ζωής. Πρέπει να έχει και αντιδράσεις, αν θέλετε, σε κάποιους μηχανισμούς ετεροκαθάρισης. Εδώ,όμως, πρέπει να υπάρχουν και ηθικοί φραγμοί. Δεν γίνεται να μην έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, γιατί φοβόμαστε να πούμε ότι το παιδί στο σχολείο πρέπει να καλλιεργεί και την εθνική του συνείδηση, την θρησκευτική του πεποίθηση που λείπουν από τα τεστ δεξιοτήτων. Είναι καλή η οικολογική συνείδηση, είναι καλή η συμπεριφορά γενικότερα για να πλάθει χαρακτήρες, αλλά και σ’ αυτό πρέπει να δώσουμε μια βαρύτητα, ασχέτως διαφορετικών πεποιθήσεων και αντιλήψεων, χρειάζεται και εθνικός μπούσουλας.
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, πρέπει να αλλάξει τα βιβλία. Πώς θα το κάνουμε δηλαδή, τα βιβλία είναι δυσανάγνωστα. Πολλές φορές είναι μια απλή και στείρα αποστήθιση, ως παπαγαλία και τίποτα άλλο. Αν θέλουμε να διευρύνουμε την κριτική σκέψη, η οποία είναι στο διάβα του χρόνου, δεν έρχεται μόνο από το σχολείο παίρνουμε σωστές βάσεις. Η οικογένεια θα παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο, για να διαπλάσει χαρακτήρες, αλλά εγώ θέλω σήμερα το παιδί να γνωρίζει και ποιος ήταν ο Αναστάσιος Πολυζωίδης, ποιος ήταν ο Γιώργος Τσερτσέτης, ποιος ήταν ο Γρηγόρης Δικαίος, ποιος ήταν ο Αντώνης Κυριαζής. Θέλω να τα ξέρει, για να μπορεί πραγματικά να βάλει βάσεις. Θέλω ,όμως, να έχει και θρησκευτική συνείδηση ως ορθόδοξος. Θέλω να έχει και εθνική ταυτότητα και να είναι περήφανος ως Έλλην. Θέλω, λοιπόν, να έχει αντιγόνα - αντισώματα.
Ξέρετε, αυτό που είναι και στις μέρες μας, ο κορωνοϊός, όταν ο ιός προσκολληθεί στο κύτταρο και θέλει να το κάνει κύτταρο ξενιστή, χρησιμοποιεί έναν μηχανισμό που λέγεται αντίστροφη μεταγραφάση για να ξεγελάσει το κύτταρο. Αυτή την αντίστροφη μεταγραφάση, που μπορώ να τη θεωρήσω ο ιός της παραπαιδείας, πρέπει να την μπλοκάρουμε. Γιατί σίγουρα, όπως τα Τ-λεμφοκύτταρα σκοτώνουν και κύτταρα του ίδιου του οργανισμού, θα γίνουν θυσίες για την εκπαίδευση, αλλά το θέμα είναι να διδαχθούμε. Να διδαχθούμε από τα λάθη του παρελθόντος, όπως και από τις προηγούμενες πανδημίες και να κάνουμε αλλαγές προς όφελος της κοινωνίας.
Μιλήσατε σήμερα και εσείς κύριε Φίλη, για το ολοήμερο σχολείο σωστά; Εγώ το θεωρώ παράλογο σήμερα, κύριοι γιατί να μην ξεκινήσουν τα πανεπιστήμια; Στα πανεπιστήμια, δηλαδή εκεί μεταδίδεται ο ιός, το RNA, το … DNAκαι δεν μεταδίδεται στα δημοτικά, στα γυμνάσια, στα λύκεια, στους βρεφονηπιακούς και στα ειδικά; Και πάμε σε ένα σύστημα, σε πανεπιστημιακή εκπαίδευση εξ αποστάσεως, το οποίο θα είναι διαβλητό; Γιατί, να σας πω κάτι, την ώρα που ο φοιτητής δίνει την εξεταστική του, κάθεται δίπλα ένας άλλος και του λέει τα θέματα ή εκείνα που δεν τα γνωρίζει λέει ξαφνικά, έπεσε το σύστημα. Δεν θα τα δούμε αυτά; Πώς μπορούμε να μιλάμε για αναβάθμιση του πανεπιστημίου, όταν αυτή τη στιγμή στο νομοσχέδιο που είχαμε για την αναβάθμιση της παιδείας, οι επιστημονικές έρευνες υποχρεωτικά στο φως, για να υπάρχει ομαδικό πνεύμα, να υπάρχει συνέργεια στους φοιτητές. Καλό το ενιαίο ψηφοδέλτιο από τη μία, αλλά από την άλλη εγώ σας είπα και τότε ως Ελληνική Λύση, φέρτε ένα σύστημα όπως είναι σε πολλές χώρες του εξωτερικού όπου ο ίδιος ο φοιτητής μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, θα ασκεί κριτική στον ίδιο του τον καθηγητή πανεπιστημίου. Με αυτό δίνει εχέγγυα στον καθηγητή να βελτιωθεί, αλλά και στο φοιτητή δίνει πραγματικά τη χαρά της προσωπικότητας και της οντότητας μέσα στο πανεπιστημιακό ίδρυμα.
Αγγλικά λέτε, κυρία Υπουργέ, από 6 ετών και φέρατε ως παράδειγμα αρκετές χώρες. Διίστανται οι απόψεις. Κάποιοι επιστήμονες λένε από 8 ετών και μετά, διότι μέχρι τότε αποκρυσταλλώνει τη μητρική του γλώσσα. Βέβαια, συναντά κάποιες δυσκολίες στην προφορά, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν θα την μάθει. Γιατί αυτή η σπουδή από τον προθάλαμο, όπως είναι το νηπιαγωγείο; Ένα παιδί μπορεί να στεναχωριέται αν δεν το κατανοεί, γιατί μπορεί να είναι και δυσλεκτικό και να το ανακαλύψουν μετά. Ύστερα τα παιδιά σε προσχολική ηλικία, δένονται με τη νηπιαγωγό. Τα διαφορετικά πρόσωπα μπορεί να τα ζαλίσουν τα παιδιά. Ο προθάλαμος είναι πολύ σημαντικός, γιατί αν κουραστείς στον προθάλαμο ή αν δεν σ’ αρέσει ο προθάλαμος, μετά δεν σου αρέσει και ο κύριος θάλαμος. Άρα, βαρύτητα πραγματικά, στο σχολείο. Θα τα συζητήσουμε βέβαια, εκτενέστερα και κατ’ άρθρον από την κυρία Ασημακοπούλου, που είναι η Ειδική Αγορήτρια.
Όσον αφορά τα πειραματικά, σήμερα δεν πρέπει να μιλάμε για πειραματικά, πρέπει να μιλάμε για πειραματιζόμενα. Ο σωστός τίτλος είναι το πειραματιζόμενο. Ξέρετε, είναι μετοχή προσπάθειας. Άλλο λύνω την άσκηση τώρα κι άλλο προσπαθώ και λύνω την άσκηση επί μια ώρα. Είναι η ίδια μετοχή προσπάθειας. Αυτός ο αποπειρατικός ενεστώτας στο πειραματιζόμενο, είναι το σχολείο του μέλλοντος. Μπείτε και δείτε, μια και είναι και της ημέρας αυτό, το SpaceX του Elon Musk, ο οποίος έκανε ένα σχολείο του μέλλοντος στην Αμερική μέχρι παιδιά ηλικίας 14 ετών,που έδωσε μια βαρύτητα στο knowhow - δεν μπορεί μετά τα 14 - και θα ήταν ευκαιρία κάποια πειραματιζόμενα σχολεία και από την Ελλάδα με τους καθηγητές τους, να μπουν σ αυτό το παγκόσμιο δίκτυο. Διότι το πειραματικό είναι ένα αγκυλωμένο θεσμοθετημένο σχολείο, δύσκαμπτο. Το πειραματιζόμενο δεν έχει το άγχος του βαθμού.
Κλείνοντας, θα ήθελα να κάνω μια πρόταση. Θα μπορούσαμε να εκμεταλλευθούμε τη νέα τεχνολογία και κάθε μήνα τα παιδιά, χωρίς το άγχος του βαθμού, από Α΄ γυμνασίου σε τρία βασικά μαθήματα 20 λεπτών, με την τράπεζα θεμάτων, να δίνουν ένα διαγώνισμα. Αυτό σημαίνει 3 μαθήματα το μήνα επί 9 μήνες, θα δώσουν 27 μαθήματα στο σύνολο του σχολικού έτους. Ξέρετε όμως, ότι θα πάνε στην Γ΄ λυκείου στις πανελλήνιες ή πανελλαδικές και δεν θα έχουν άγχος, διότι θα είναι σωστά προετοιμασμένα; Είναι σαν να κάνουμε θερμομέτρηση σε έναν ασθενή. Αυτή τη θερμομέτρηση που μπορεί να σημαίνει εκγύμναση του μυαλού, μπορούμε να την κάνουμε και σε αυτό το σημείο. Είναι κάποιες προτάσεις, τις οποίες θα τις δούμε διεξοδικά, συζητώντας αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο θέλει πολύ μεγάλη προσοχή. Σας ευχαριστώ.
Τοποθέτηση του Κώστα Μπούμπα στην Επιτροπή Μορφωτικών
Υποθέσεων της Βουλής 1.6.20 https://youtu.be/8k49uSI6EXw
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου