Πέμπτη 30 Ιουλίου 2020

Λευτέρης Αβραμάκης: «Το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ αποτελεί ένα τούνελ στην έξοδο του οποίου χιλιάδες πολίτες θα μείνουν χωρίς σπίτι»


Ο Βουλευτής Σερρών του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Λευτέρης Αβραμάκης, με αφορμή την ψήφιση του Νομοσχεδίου με τίτλο «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2020/876, (ΕΕ) 2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475, συνεισφορά Δημοσίου για την αποπληρωμή δανείων πληγέντων δανειοληπτών λόγω των δυσμενών συνεπειών της νόσου COVID-19 και άλλες διατάξεις» για την θεσμοθέτηση του μηχανισμού ΓΕΦΥΡΑ, ενός συνόλου ρυθμίσεων για την ενίσχυση των πληγέντων από τον COVID  - 19 δανειοληπτών, δήλωσε:


«Η Κυβέρνηση της ΝΔ έφερε χθες στη Βουλή προς ψήφιση τις διατάξεις για τη δημιουργία του προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ», ενός συνόλου ρυθμίσεων για την στήριξη των δανειοληπτών που διατηρούν δανειακές υποχρεώσεις με εμπράγματες εξασφαλίσεις στην κύρια κατοικία και που υπέστησαν πλήγμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Πρόκειται ουσιαστικά για την εφαρμογή μιας πολιτικής κάλυψης από το Δημόσιο τμήματος των δανειακών υποχρεώσεων ορισμένων κατηγοριών τραπεζικών οφειλετών για διάστημα 9 μηνών. Από τις ρυθμίσεις αυτές, όμως,  που έρχονται με μεγάλη καθυστέρηση, απουσιάζει παντελώς η ρύθμιση ενός μακροπρόθεσμου προστατευτικού πλαισίου για την πρώτη κατοικία, καθώς το ισχύον πλαίσιο παύει να ισχύει από την 31η Ιουλίου 2020.
Δημιουργείται έτσι ένα κενό στο δίκαιο της υπερχρέωσης, κατά το οποίο μένουν εκτός της προστασίας τόσο οι δανειολήπτες που αν και διαθέτουν κόκκινα δάνεια με εμπράγματη ασφάλεια στην πρώτη κατοικία δεν έχουν κριθεί ως πληγέντες, όσο και όσοι θα ενταχθούν τελικά στον μηχανισμό προστασίας ΓΕΦΥΡΑ, ο οποίος όμως μόλις λήξει θα τους αφήσει εκτεθειμένους να πρέπει να καταβάλουν δόσεις που θα είναι απίθανο να εξυπηρετήσουν. Το πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ», λοιπόν, αποδεικνύεται ένα μεταβατικό νομοθέτημα το οποίο αποτελεί απλώς μια ανακούφιση για χιλιάδες ανθρώπους χωρίς να δίνει, όμως, επωφελή λύση. Αντιθέτως, οδηγεί σε ένα νέο περιβάλλον επισφάλειας και σχεδόν βέβαιης απώλλειας της πρώτης κατοικίας. Ανοίγει το δρόμο προς μια νέα εποχή κοινωνικής παρακμής και εξαθλίωσης.
Στις ρυθμίσεις της ΓΕΦΥΡΑΣ μπορούν να ενταχθούν και δάνεια τα οποία είναι εξυπηρετούμενα είτε δάνεια που κατά την 29 Φεβρουαρίου 2020 έχουν παρουσιάσει καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση. Επιπλέον το νέο πλαίσιο στήριξης καθορίζει ένα σύνολο εισοδηματικών και περιουσιακών προϋποθέσεων για την ένταξή των δανειοληπτών σε αυτό. Περιλαμβάνει, όμως, και ένα σύνολο διαδικαστικών προϋποθέσεων, όπως είναι η παραίτηση από τις αιτήσεις των Νόμων 3869/2010 (Νόμος Κατσέλη) και 4605/2019 για το «Πρόγραμμα Επιδότησης Αποπληρωμής Στεγαστικών και Επιχειρηματικών Δανείων με Υποθήκη σε Κύρια Κατοικία». 
Με τους όρους που θέτει το Πρόγραμμα , λοιπόν, είναι βέβαιο πως θα αφήσει εκτός της ρύθμισης χιλιάδες δανειολήπτες, που μπορεί να «κοκκίνησαν» μετά την 29η Φλεβάρη, η που δεν κρίθηκαν ως πληγέντες. Επιπλέον, προκαλεί χιλιάδες οφειλέτες να απενταχθούν από ευνοϊκές διευθετήσεις των οφειλών τους στην όψη του δολώματος της κάλυψης μέχρι και ποσοστού 90% της δανειακής δόσης από το Δημόσιο. Μετά το τέλος, όμως, του προγράμματος πόσοι θα είναι αυτοί που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τη δόση του δανείου, η οποία δεν ορίζεται από μία ανεξάρτητη δικαστική αρχή, αλλά την ορίζει ουσιαστικά η πανίσχυρη τράπεζα; Το Πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ, λοιπόν, μόνο κατ’ ευφημισμόν προσομοιάζει σε γέφυρα. Περισσότερο θυμίζει ένα σκοτεινό τούνελ στο οποίο όσοι τελικά μπουν, θα βγουν έχοντας χάσει το σπίτι τους.
Στον αντίποδα αυτού, 61 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία  καταθέσαμε τροπολογία για την ενίσχυση των πιο αδύναμων δανειοληπτών και για την προστασία της πρώτης κατοικίας τους. Κατά την τροπολογία αυτή, λοιπόν, προτείναμε κυρίως:
1.    τη διεύρυνση των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων που προβλέπονται στο Πρόγραμμα Γέφυρα,  
2.    την κάλυψη των δανείων που κοκκίνισαν έως 09.06.2018 και όχι έως 29.02.2020, καταλαμβάνοντας έτσι και αυτά που κοκκίνησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
3.    Τον ορισμό της καταβαλλόμενης δόσης με βάση τη διαφορά μεταξύ των Εύλογων Δαπάνων Διαβίωσης και του εισοδήματος του οφειλέτη.
4.    Την καταβολή συνολικά ποσού που θα φτάνει στο 100% της αξίας της πρώτης κατοικίας.
5.    Τη δημιουργία πλατφόρμας για τη σύνταξη αυτοματοποιημένης πρότασης ρύθμισης προς την Τράπεζα.
6.    Την δυνατότητα προσφυγής χωρίς έξοδα στα δικαστήρια στα πλαίσια των διατάξεων του Νόμου Κατσέλη, εάν η αυτοματοποιημένη πρόταση δεν γίνει δεκτή από τους πιστωτές. 
Ασφαλώς και η προτεινόμενη τροπολογία δεν έγινε δεκτή. Καθώς, λοιδωρήθηκε καθόλη τη διάρκεια  των τοποθετήσεων του αρμόδιου υπουργού οικονομικών η πολιτική της νομικής προστασίας των υπερχρεωμένων πολιτών και ο Νόμος Κατσέλη. Ενώ, κυριάρχησε ως θέση η παντελώς αβάσιμη άποψη ότι δήθεν ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε την προστασία της πρώτης κατοικίας. Αντί, λοιπόν, η Κυβέρνηση να προσπαθήσει να απλώσει δίκτυ προστασίας προς μία από τις πιο αδύναμες ομάδες του πληθυσμού, τους πολίτες που είναι υπερχρεωμένοι, αποτρέποντας ενδεχόμενη απώλεια της κατοικίας τους σε ένα χρονικό σημείο που η ενίσχυσή τους είναι πιο αναγκαία από ποτέ, περιορίστηκε σε αναλήθειες και κατηγορίες, χάνοντας για μία ακόμη φορά το δάσος. Το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ, όμως, αν και καμουφλαρισμένο, αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά της πολιτικής της «ανοσίας αγέλης»  κυβερνητικά μέτρα. Και δυστυχώς οι συνέπειες του θα είναι πολύ σύντομα ορατές.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου